shadow

Jste cyklická žena!

Tuhle mi moje kamarádka vyprávěla, jak si přijde jako blázen, že prvních 14 dní po menstruaci má sílu, odvahu a chuť pouštět se do svých plánů. A dalších 14 dní, že by se nejraději zahrabala někam pod listí a raději ani nevylezla. A podobné pocity vyjadřují i další ženy, se kterými se setkávám a samozřejmě i já jsem žena, tak velmi dobře rozumím těmto pocitům. Ovšem až když žena začne vnímat svou cykličnost, začne ji respektovat, pak teprve ji dokáže přijmout i jako svůj dar! Menstruace je obdodí, kdy z nás odchází veliký výdej energie. Naše krev je ta nejdrahocennější tekutina, kterou si můžeme představit. Je škoda, že našim maminkám nikdo nepředal moudrost o ženské cykličnosti a tak ani ony nám ji nemohly většinou zprostředkovat. Toto téma by se mělo vyučovat na každé střední škole, aby již dospívající ženy chápaly svou cykličnost jako dar a rozuměly mu! Protože menstruaci mnohé dívky a ženy považují za něco velmi nechtěného, nějak to přetrpět, dát si večer hadr na hlavu a přes den dělat jako by nic a co nejvíce potlačit potřeby svého těla po odpočinku.

Ve fázi menstruace bychom na sebe měly být obzvláště laskavé, protože v tomto období máme energii jen na to věci pouštět, nechat odcházet, ale velmi málo energie na to něco budovat, řešit nebo se fyzicky namáhat. Jedna moje klientka pracovala v Řecku a říkala mi, že tam pokud žena cítí během menstruace, že potřebuje regenerovat, nejde do práce a nikdo se nad tím nepozastavuje a bere to jako naprosto přirozenou možnost ženy dát si to, o co její duše a tělo žádá. Mám velkou výhodu, že si mohu svou práci organizovat sama a tak i já si během této odpočinkové fáze neplánuji žádné konzultace. Pokud však chodíte do práce a nemůžete si dovolit být doma, alespoň sama na sebe nevyvíjejte zbytečný tlak a vězte, že to v následující dynamické fázi lehčeji doženete, než když to budete lámat přes koleno. Většinou ale během menstruace pracujeme jakoby se nechumelilo, což se musí někde odrazit. Ať už v podrážděnosti doma na svou rodinu nebo při vnitřních bojích sama se sebou, že bychom měly být výkonné stále stejně nebo pak v úbytku sil během nadcházejících fází cyklu.

Samozřejmě každá žena je jedinečná a prožívá svou cykličnost po svém. Z mých zkušeností se ale u nás většiny objevuje během menstruační fáze právě vnitřní touha po odpočinku a klidu, být sama se sebou a naslouchat své intuici a svému tělu. Jiná moje klientka mi říkala, že během menstruace najednou vidí věci z jiného úhlu pohledu a přicházejí k ní „vize“. A čím více si tento klid dopřejeme, tím více pak máme během následujícího cyklu sil. Čím více se vyslyšíme, vyslyšíme své tělo, tím více zregenerujeme a dostávají se nám síly v dalších fázích cyklu. O těchto fázích píše Miranda Gray v knize „Cyklická žena“, kterou jsem nečetla, ale na internetu můžete najít mnoho článků na toto téma. A ještě jednou opakuji, že 4 fáze popsané Mirandou Gray nejsou pro každou ženu stejné, ale je jistě velmi užitečné nechat se inspirovat tím, co Miranda Gray objevila v rámci ženského cyklu a pak už vnímat svoji vlastní cykličnost!

1. FÁZE menstruační 1. – 6. den cyklu  – REFLEXIVNÍ FÁZE, STAŘENA (Vědma) – zima
2. FÁZE předovulační 7. – 13. den cyklu – DYNAMICKÁ FÁZEPANNA  jaro
3. FÁZE ovulační 14. – 20. den cyklu – EXPRESIVNÍ FÁZEMATKA – léto
4. FÁZE premenstruační 21. – 28. den cyklu – KREATIVNÍKOUZELNICE (Čarodějka) – podzim

 

Co Vám může pomoci:

  • Psát si deník dle svého cyklu a nacházet v něm „styčné opakující se body“ své cykličnosti – více si tak porozumíte
  • Během menstruace tolik nesportovat, více odpočívat, horečně neuklízet a nekritizovat se
  • Schůzky a společenské akce nechat hlavně na období expresivní fáze, kdy jsme nejvíce naladěné na druhé lidi
  • Plánovat si dle svého cyklu
  • Ve fázi dynamické dělat nejvíce úkolů, jsme nejrychlejší, nejefektivnější, máme nejvíce síly
  • Cvičit hormonální jógu, která výrazně upravuje hormonální hladinu ženy, čímž harmonizuje tělo i duši

S radostí Jitka