shadow

O nutnosti oddechu od Ursuly Karvenové

“Přestože nebo právě proto, že se stále snažíme prožít svůj život co nejefektivněji, často zapomínáme na to nejdůležitější: na sebe! Není to zvláštní, že právě tehdy, když jsme v největším stresu a bezodkladně potřebujeme chvilku oddechu, málokdy si nějaký odpočinek dopřejeme? Místo toho se nás většinou zmocní pocit, že teprve až vyřešíme všechno ostatní, budeme mít nárok trochu si vydechnout. A to i přesto, když nám naše vlastní tělo – především krk a záda – již dlouho vysílá varovné signály. Často si totiž neuvědomujeme, že v těchto situacích potřebujeme hlavně odvahu. Odvahu říci si: „Dost!“. Konečně se zhluboka nadýchnout, nalézt svoji ztracenou rovnováhu. Poté se můžeme do svých úkolů pustit s novým odhodláním a obnovenou vervou. Přála bych si, aby vám moje kniha připomněla, že jen my sami rozhodujeme, jak s každým momentem svého života naložíme: zda ho využijeme, nebo si ho necháme protéct mezi prsty. Jen na nás záleží, jak se s vlastními zátěžovými situacemi vypořádáme. Máme možnost vydechnout, kdykoliv chceme – a je jen na nás samotných, zda bude životní energie pracovat pro nás nebo proti nám. Stále si potvrzuji zkušenost, že krátká pauza, kterou věnuji jednoduchému jógovému cvičení a sobě samé, mi pomáhá se vyrovnat se stresem nebo překonat vyčerpání. Po cvičení se vždy cítím lépe, osvěžená, soustředěná a uvolněná. Zhluboka dýchám a jsem opět ve svém těle. Jsem ve spojení. Dnes se dá také říct: jsem online – se svým já. A přesně to samé přeji i vám!“ Ursula Karvenová z knížky „Jóga na každý den“

A ještě jednou Ursula Karvenová:

O tom, jak se na všechno můžete dívat z několika pohledů od Ursuly Karvenové, autorky knížek o józe, herečky, maminky a majitelky studia jógy….

„Jak to tedy je? Je sklenice poloprázdná nebo napůl plná? Nejšťastnější a nejmoudřejší lidi, které jsem na své pouti životem zatím potkala, spojoval optimistický náhled „poloplné sklenice“. Jednou mi jeden tibetský mnich poradil, abych každý večer poděkovala za všechno, co mám. Řekl, že se nemám soustředit na věci nebo situace, které nemám, nebo které jsem ztratila či promarnila. Sedli jsem si spolu a já vypočítávala, co jsem do té doby považovala za samozřejmost: začala jsem od vlastního zdraví, přes štěstí, že žiji ve svobodné a demokratické zemi, po jistotu, že moje rodina má dostatek jídla a střechu nad hlavou. Vždy když provádím toto cvičení, znovu si uvědomuji, jak bezmyšlenkovitě někdy zacházím s věcmi, kterých se mi každodenně dostává. Tehdy vše objevuji nanovo a pociťuji radost a pokoru. Jóga mi pomáhá tento pocit podržet. Už po několika malých cvičeních, která jsem vám v této knize popsala (“Jóga na každý den”), cítím, že si dovedu vážit každého nádechu. A také to, jak mě uvědomělé dýchání uklidňuje a dodává vnitřní pokoj. Zkuste to také: zamyslete se jednou večer nad všemi pozitivními věcmi, které vám právě končící den přinesl. Uvědomíte si, že toho nebylo právě málo. A potom zbývá jen popřát krásnou dobrou noc!“

 

„Běžte za svým štěstím a vesmír vám otevře dveře, kde byly předtím jen zdi.“ Gampbel

„Balancujte ve vesmíru (prostoru), vykročte do neznáma a zbavte se strachu“ K. S. Iyengar